Wednesday 20 July 2011

Att snava

“Wisely, and slow. They stumble that run fast.”
William Shakespeare


Snön låg vit på taken
och det var en dag att va vaken!
För julklappshandeln hade nämligen satt igång
Och den skulle pågå hela dagen lång
Köer och trängsel, myller och skrik
Folk som jäktar och får panik*
Ja, julstressen den är allt en riktig pina
och människor kommer öppet stå å grina
Men Pelle, han är i alla fall inte skraj
För han har redan köpt sina klappar i maj

*Ja, ja - "Drabbas av panik heter det ju" - men det rimmar inte lika bra! Plus, nödrim är lika vanligt för mig som gröt på julafton ;)

4 comments:

  1. Nödrim funkar alltid!! Det är du som är konstnären och det finns inga regler!
    Jag gillar din text, och jag blir påmind om att jag borde börja med inhandling av julklappar nu!

    ReplyDelete
  2. Jag gillar verser på rim och nödrim är väl nästan ett måste på ett julpaket. Men att köpa klappar i maj, njae. Bättre då att ge paketen på en gång, tänk så överraskad personen skulle bli av present helt utan anledning. Att han blir utan julklapp behöver man ju inte nämna just då.

    ReplyDelete
  3. Svårt att rimma bra utan att det blir allt för mycket "grötrim". Du lyckas!

    ReplyDelete
  4. Bara ett halvår kvar! ;-)

    ReplyDelete